Publikationen der FG-Mitglieder

2018

 
Horz, Christine (2018): Kommunikation in der Diaspora. Forschungsfelder, und -defizite medialer Repräsentation von Muslim*innen in Deutschland. In: Ceylan, Rauf (Hrsg.): Transformation religiöser Symbole und religiöser Kommunikation in der Diaspora – eine sozialpsychologische und religionssoziologische Annäherung an das Diskursfeld Islam in Deutschland. VS Verlag, 119-140.
 
Lönnendonker, Julia (2018): Konstruktionen europäischer Identität. Eine Analyse der Berichterstattung über die Beitrittsverhandlungen mit der Türkei 1959 – 2004. Reihe: Öffentlichkeit und Beschichte, Bd. 11. Köln: Herbert von Halem Verlag.

 

2017

 
Kai Hafez (2017): Hass im Internet. Ziviltätsverluste in der digitalen Kommunikation. Communicatio Socialis 50 (2017) 3, 318-333.
 
Horz, Christine (2017): Zu positive Berichterstattung? Die Studie des Kommunikationswissenschaftlers Michael Haller zur „Flüchtlingsberichterstattung“ in deutschen „Leit-medien“. In: Global Media Journal-DE, Vol. 7, No. 2, 2017. https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00039827/GMJ14_Horz_final.pdf.
 
Hafez, Kai (2017): Lost in Discourse: The Mass Media's Role in Creating Trump and Right-Wing Populism. In: Arab Media & Society 24 (2017) Summer/Fall, www.arabmediasociety.com.
 
Hafez, Kai (2017): Hass im Internet. Ziviltätsverluste in der digitalen Kommunikation. In: Communicatio Socialis 50 (2017) 3, 318-333.
 
Hafez, Kai (2017): A Complicated Relationship: Right-Wing Populism, Media Representation and Journalism Theory. In: Global Media Journal (German Edition) 7 (2017) 2, https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00039851/GMJ14_Hafez_final.pdf.
 

Lönnendonker, Julia (2017): Europäische Identität – Methodisches Vorgehen einer historisch vergleichenden Diskursanalyse europäischer Identität. In: medien & zeit, 32/2, 75-84. 

 

2016

Horz, Christine (2016): The Politics of Diversity and Public Service Media in Germany. In: Averbeck-Lietz, S.; Richter, C.; Dupuis, I. Diversity in Transcultural and International Communication. Reihe: Medien: Forschung und Wissenschaft. Münster: Lit, 35-65.

 
Hoffmann, Jochen (2016): All Roads Lead Down Under? Ethnocentrism among Australian Corporate Communication Practitioners. Communication Research and Practice 2 (2), 244-262.
 
Hafez, Kai (2016): Discours islamophobe dans le médias. Une image négative de l'islam predomine dans les medias européens. Le programmes qui pourraient détruire les attitudes intolérantes sont encore une exceptions. In: afkar / idées. Revue trimestrielle pour le dialogue entre le Maghreb, l'Espagne et l'Europe 50, été, 23-26.
 
Hafez, Kai (2016): Compassion Fatigue der Medien? Warum der deutsche „Flüchtlingssommer" so rasch wieder verging. In: Global Media Journal (German Edition) 6 (2016) 1, https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00035505/GMJ11_Hafez.pdf.
 
Hafez, Kai (mit Anne Grüne) (2016): Westernization. In: John Stone et al. (Hrsg.), The Blackwell Encyclopedia of Race, Ethnicity and Nationalism, Vol. V, Chicester: Wiley-Blackwell, 2205-2209. 
 

2015

Hafez, Kai (mit Anne Grüne) (2015): Chaotische Fernwelt – getrennte Lebenswelten: Auslandsberichterstattung zwischen negativem und positivem Journalismus. In: Positiver Journalismus, Hrsg. vom Deutschen Fachjournalistenverband, Konstanz/München: UVK 2015, S. 99-112.

Hafez, Kai (2015): Freiheit, Gleichheit und Intoleranz. In: Kulturreport - Europa: Festung oder Sehnsuchtsort? Kultur und Migration, Hrsg. vom EUNIC/Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) und der Europäischen Kulturstiftung (ECF), Göttingen: Steidl 2015, S. 30-40.  (Englische Übersetzung): Liberty, Equality and Intolerance. In: Culture Report – Europe: Closed Doors or Open Arms? Culture and Migration, Ed. by Institute of Foreign Relations (ifa) and European Cultural Foundation (ECF), Göttingen: Steidl 2015, S. 30-40.

Hafez, Kai (2015): Rassismus im neuen Gewand. Das Bild des Islams in den Medien. In: Herder Korrespondenz Spezial, Oktober 2015, S. 42-45.

Oliver Hahn, Julia Lönnendonker und Roland Schröder (2015): Journalismus als sprachkulturelle Leistung. In: Löffelholz, Martin & Rothenberger, Liane: Handbuch Journalismustheorien. Wiesbaden: Springer Verlag, 355-366.

Rothenberger, Liane (2015): The VAP – An organization of and for foreign correspondents in Germany. In: SComS – Studies in Communication Sciences, Vol. 15, No. 2, S. 207-220. DOI 10.1016/j.scoms.2014.09.001

Hoffmann, Jochen / Röttger, Ulrike / Ingenhoff, Diana / Hamidati, Anis (2015): The Rehabilitation of the "Nation Variable". Links between Corporate Communications and the Cultural Context in Five Countries. Corporate Communications 20 (4), 483-499.

 

2014

Horz, Christine (2014): Medien, Migration Partizipation: Eine Studie am Beispiel iranischer Fernsehproduktion im Offenen Kanal. Reihe Critical Media Studies. Bielefeld: Transcript

 

2013

 
Averbeck-Lietz, Stefanie (2013):
“Globalisation” and Related Key Concepts in Communication Studies: Findings of a Qualitative Content Analysis of Journals in the Field.http://www.researchingcommunication.eu/book8chapters/C04_Averbeck_1213.pdf. In: Ilija Tomanic Trivundza, Nico Carpentier, Hannu Nieminen, Pille Pruulmann-Venerfeldt, Richard Kilborn, Ebba Sundin and Tobias Olsson (Ed.): Past, future and change. Contemporary analysis of evolving media scapes. Ljubljana 2013, pp. 55-68.
 
Averbeck-Lietz, Stefanie (2013):
Pathways of intercultural communication research. How different research communities of communication scholars deal with the topic of intercultural communication.
In: Communications, Vol. 38, No. 3. pp. 289-313. 
 
Hepp, Andreas (2013):
Transkulturelle Kommunikation. 2., völlig neu bearbeitete Auflage.
Konstanz: UVK.
 
Hepp, Andreas (2013):
Cultures of Mediatization.
Cambridge: Polity Press.
 
Jacke, Christoph; Mania, Thomas; Eismann, Sonja; Bloss,Monika; Binas-Preisendörfer, Susanne (Hrsg.) (2013):
ShePOP – Frauen. Macht. Musik!
Münster: Telos.
 
Nelke, Astrid; Sievert, Holger; Tipon, Astrid (Hrsg.) (2013):
Karrierewege als Thema der internen Kommunikation. Befragungen der Beschäftigten und Inhaltsanalyse der internen Medien im Auswärtigen Amt.
Wiesbaden: Springer VS.
 
Pfetsch, Barbara (Eds.) (2013):
Political Communication Cultures in Western Europe.
Houndsmills: Palgrave Macmillan.
 
Pfetsch, Barbara; Annett Heft (2013):
Theorizing Communication Flows within European Public Spheres.
In: Risse Th./Van de Steeg M. (Eds.): European Public Spheres. Bringing Politics Back In.Cambridge UK: Cambridge University Press.
 
Richter, Carola (2013):
Libyan Broadcasting under al-Qadhafi: The Politics of Pseudo-Liberalization.
In: Guaaybess, Tourya (Ed.): National Broadcasting and State Policy in Arab Countries. Houndmills: PalgraveMacmillan, pp. 150-165.
 
Seethaler, Josef; Karmasin, Matthias; Melischek, Gabriele; Wöhlert, Romy (Eds.) (2013):
Selling War. The Role of the Mass Media in Hostile Conflicts from World War I to the „War on Terror“.
Bristol, UK: Intellect; Chicago: University of Chicago Press.
 
 

2012

 
Rothenberger, Liane (2012): ARTE – problems of creating a European TV. Intercultural aspects at micro, meso and macro level at the European Culture Channel Arte. In: Communication & Society / Comunicación y Sociedad, vol. XXV, no. 2, S. 145-174.
 
Global Media Journal. German Edition, Vol. 2 (2012), No. 2, Special Issue: (De-)Westernizing Media and Journalism Studies: Demarcating, Transcending and Subverting Borders.
www.globalmediajournal.de
 
Wessler, Hartmut; Averbeck-Lietz, Stefanie (Hrsg.) (2012): Grenzüberschreitende Kommunikation. Nomos. (= M&K-Sonderband 2)
 
Buckley, Cheryl; Hochscherf, Tobias (2012):
Introduction: From German „Invasion“ to Transnationalism: Continental European Émigrés and Visual Culture in Britain, 1933–56.
In: Visual Culture in Britain, Vol. 13, No. 2, pp. 157-168.
 
Couldry, Nick; Hepp, Andreas (2012):
Researching Media Cultures Comparatively.
In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 249-261.
 
Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.) (2012):
The Handbook of Comparative Communication Research.
New York: Routledge.
 
Gerhards, Jürgen; Schäfer, Mike S. (2012):
Terrorismus-Berichterstattung zwischen nationalen Spezifika und globaler Standardisierung. Eine Inhaltsanalyse der Hauptnachrichten von CNN, Al Jazeera, BBC und ARD.
In: Medien und Kommunikationswissenschaft. Sonderheft 2 „Grenzüberschreitende Medienkommunikation“, S. 115-140.
 
Hahn, Oliver; Eide, Elisabeth; Ali, Zarqa Shaheen (2012):
The Evidence of Things Unseen. Visualizing Global Warming.
In: Eide, Elisabeth; Kunelius, Risto (Eds.): Media meets Climate. The Global Challenge for Journalism. Göteborg: Nordicom, pp. 217-242.
 
Hahn, Oliver; Jaursch, Julian (2012):
Telling the Greek Story of Europe and the Bull Trap. How U.S. Correspondents Attribute News Value to a Topic-Oriented Countrys Status Within the Eurozones Debt Crisis.
In: Journal of Applied Journalism & Media Studies, Vol. 1, No. 1, pp. 97-113.
 
Hanitzsch, Thomas; Rosa Berganza (2012):
Explaining Journalists Trust in Public Institutions across 20 Countries. Media Freedom, Corruption and Ownership Matter Most.
In: Journal of Communication, Vol. 62, No. 5, pp. 794-814.
 
Hasebrink, Uwe (2012):
Comparing Media Use and Reception.
In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 382-399.
 
Jacke, Christoph; Passaro, Sandra; Burkhalter, Thomas (2012):
Das Stück “Wanabni” der Palästinenserin Kamilya Jubran und des Schweizers Werner Hasler im multilokalen Hörtest. Eine multiperspektivische Analyse.
In: Helms, Dietrich; Phleps, Thomas (Hrsg.): Black Box Pop. Analysen populärer Musik. Beiträge zur Popularmusikforschung 38. Bielefeld: Transcript, S. 227-256.
 
Pfetsch, Barbara;Frank Esser (2012):
Comparing Political Communication.
In: Esser, Frank; Hanitzsch, Thomas (Eds.): The Handbook of Comparative Communication Research. New York: Routledge, pp. 25-48.
 
Richter, Carola (2012):
Liberalisierungsprozesse im ägyptischen Mediensystem und ihre Bedeutung für den politischen Umbruch 2011.
In: Albrecht, Holger; Demmelhuber, Thomas (Hrsg.): Revolution und Regimewandel in Ägypten. Baden-Baden: Nomos, S. 143-162.
 
Rothenberger, Liane (2012):
ARTE – Problems of Creating a European TV. Intercultural Aspects at Micro, Meso and Macro Level at the European Culture Channel Arte.
In: Communication & Society / Comunicación y Sociedad, Vol. 25, No. 2, pp.145-174.
 
Sievert, Holger; Craig, Robert (2012):
Using International Corporate Communication Theory for the Strategic Practice of Merger Communication – Why the Globally Oriented DaimlerChrysler Deal Had to End Up in Conflict Because of a Failure to Take Communicational Issues Into Account.
In: Li, Z.C.; Spaulding, C.A. (Eds.): 15th International Public Relations Research Conference – Using Theory for Strategic Practice through Global Engagement and Conflict Research. Miami: University of Miami Press, pp. 784-813.
 
Wessler, H.; Brüggemann, M. (2012):
Transnationale Kommunikation: Eine Einführung.
Springer VS.
 
 

2011

 
Beliveau, Ralph; Lönnendonker, Julia (2011):
Foreign Correspondents and Ethnography. Research Practices, Methods, and Texts.
In: Gross, Peter; Kopper, Gerd: Understanding Foreign Correspondence. A Euro-American Handbook of Concepts, Methodologies, and Theories. New York: Peter Lang.
 
Dietz, Christoph; Steffenfauseweh, Julia; Mendes, Angelika (Hrsg.) (2011):
The „Fourth Estate“ in Democracy Assistance. Practices and Challenges of German and International Media Development Cooperation.
St. Augustin, Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung; Aachen: Catholic Media Council (CAMECO), Forum Medien und Entwicklung. Online unter: http://www.cameco.org/files/fome-4th-estate-complete-3mb.pdf
 
Eberwein, Tobias; Fengler, Susanne; Leppik-Bork, Tanja; Lauk, Epp (Hrsg.) (2011):
Mapping Media Accountability – in Europe and Beyond.
Köln: Herbert von Halem.
 
Engesser, Sven; Franzetti, Annika (2011):
Media Systems and Political Systems. Dimensions of Comparison.
In: International Communication Gazette, Vol. 73, No. 4, pp. 273-301.
 
Hanitzsch, Thomas; Claudia Mellado (2011):
What Shapes the News around the World? How Journalists in 18 Countries Perceive Influences on their Work.
In: International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 3, pp. 404-426.
 
Hasebrink, Uwe (2011):
Giving the Audience a Voice: The Role of Research in Making Media Regulation More Responsive to the Needs of the Audience.
In: Journal of Information Policy, Vol. 1, pp. 321-336.
 
Jacke, Christoph; Passaro, Sandra (2011):
“Pop Will Eat Itself. Will Pop Eat Itself?”. Aktuelle Entwicklungen der transnationalen Popmusikindustrien. Eine Expert_innenbefragung.
In: Reitsamer, Rosa; Fichna, Wolfgang (Hrsg.): “They Say I’m Different…”. Popularmusik, Szenen und ihre Akteur_innen. Wien: Löcker, S. 94-115.
 
Karmasin, Matthias; Karmasin, Helene (2011):
Cultural Theory. Anwendungsfelder in Kommunikation, Marketing und Management.
Wien: facultas.wuv.
 
Löffelholz, Martin; Rothenberger, Liane (2011):
Eclectic Continuum, Distinct Discipline or Sub-Domain of Communication studies? Theoretical Considerations and Empirical Findings on the Disciplinarity, Multidisciplinarity and Transdisciplinarity of Journalism Studies.
In: Brazilian Journalism Research, Vol. 7, No. 1, pp. 7-29.
 
Richter, Carola (2011):
Medienstrategien ägyptischer Islamisten im Kontext von Demokratisierung.
Berlin: Frank & Timme.
 
Rohn, Ulrike (2011):
Cultural and Geographic Proximity in SNS. A Comparison between Estonian, Russian-Estonian and German SNS Users.
In: Acta Universitatis Sapientiae, Social Analyses, Vol. 1, No. 2, pp. 260-278.
 
Rohn, Ulrike (2011):
Lacuna or Universal? A New Model for Understanding Cross-Cultural Audience Demand.
In: Media, Culture & Society, Vol. 33, No 4, pp.631-641.
 
Schäfer, Mike S.; Ivanova, Ana; Schmidt, Andreas (2011):
Globaler Klimawandel, transnationale Öffentlichkeit? Medienaufmerksamkeit für den Klimawandel in 23 Ländern.
In: Studies in Communication / Media, Vol. 0, Nr. 1, S. 131-148. Online unter: www.scm.nomos.de/fileadmin/scm/doc/SCM_11_01_05.pdf
 
 

2010

 
Dietz, Christoph (Hrsg.) (2010):
German Media Development Cooperation. A Survey.
Aachen: Catholic Media Council (CAMECO), Forum Medien und Entwicklung. Online unter: http://www.cameco.org/files/fome-mdc-survey-2010.pdf
 
Gerhards, Jürgen; Schäfer, Mike S. (2010):
Is the Internet a better Public Sphere? Comparing newspapers and internet in Germany and the US.
In: New Media and Society, Vol. 12, No. 1, pp. 143-160.
 
Hahn, Oliver; Hermann, Daniel (2010):
Germany – The camouflage of green business. In: Eide, Elisabeth; Kunelius, Risto; Kumpu, Ville (Eds.): Global Climate – local journalisms. A transnational study on how media make sense of climate summits.
Bochum, Freiburg/Breisgau: Projekt Verlag (= Global Journalism Research Series, Bd. 3), pp. 195-211.
 
Hasebrink, Uwe; Domeyer, Hanna (2010):
Die Konstruktion europäischer Fernsehpublika.
In: Daniel, Ute; Schildt, Axel (Hrsg.): Massenmedien im Europa des 20. Jahrhunderts. Köln; Weimar; Wien: Böhlau Verlag, S. 121-148. 
 
Hasebrink, Uwe; Stetka, V.; Olafsson, K. (2010):
Commonalities and Differences. How to Learn from International Comparisons of Children’s Online Behaviour.
In: International Journal for Media and Cultural Politics, Vol. 6, No. 1, pp. 9-24.
 
Hochscherf, Tobias (2010):
From Refugee to the BBC. Rudolph Cartier, Weimar Cinema and Early British Television.
In: Journal of British Cinema and Television, Vol. 7, No. 3, pp. 401-420.
 
Karmasin, Matthias; Süssenbacher, Daniela; Gonser, Nicole (Hrsg.) (2010):
Public Value. Theorie und Praxis im internationalen Vergleich.
Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
 
Plöger, Sigrid (2010):
Grenzüberschreitender Journalismus zwischen Theorie und Praxis.
In: Jahrbuch des deutsch-französischen Instituts Ludwigsburg.
 
Richter, Carola; Gebauer, Sebastian (2010):
Die China-Berichterstattung in den Medien.
Studie im Auftrag der Heinrich-Böll-Stiftung.
 
Rohn, Ulrike (2010):
Cultural Barriers to the Success of Foreign Media Content. Western Media in China, India, and Japan.
Frankfurt/Main: Peter Lang.
 
Sievert, Holger (2010):
Not Europeanised after All? European Journalism and its Differences within the EU Member States.
In: Valentini, C.; Nesti, G. (Eds.): Public Communication in the European Union. History, Perspectives and Challenges. Cambridge: Scholars Publishing, pp. 237-265.
 
 

Publikationen vor 2010

 
Averbeck-Lietz, Stefanie; Klein, Petra (2009):
Entwicklungs- und interkulturelle Kommunikation in der funktionalen Publizistikwissenschaft.
Henk Prakke und Franz-Josef Eilers.
In: Stefanie Averbeck-Lietz/Petra Klein/Michael Meyen (Hrsg.): Historische und Systematische Kommunikationswissenschaft. Festschrift für Arnulf Kutsch. Bremen: Edition Lumière, S. 215-238.
 
Brüggemann, Michael (2008):
Europäische Öffentlichkeit durch Öffentlichkeitsarbeit? Die Informationspolitik der Europäischen Kommission.
Wiesbaden: VS.
 
Cornia, Alessio; Lönnendonker, Julia; Nitz, Pia (2008):
European Councils as First Encounters of Trans-European Media Communication?
In: Journalism, Vol 9, No. 4, pp. 491-513.  
 
Hahn, Oliver; Lönnendonker, Julia (2009):
Transatlantic Foreign Reporting and Foreign Correspondents After 9/11. Trends in Reporting Europe in the United States.
In: The International Journal of Press & Politics, Vol. 14, pp. 497- 515.
 
Hepp, Andreas (2006):
Transkulturelle Kommunikation.
Konstanz, UVK.
 
Hepp, Andreas; Friedrich Krotz; Winter, Carsten(Hrsg.) (2005):
Globalisierung der Medienkommunikation. Eine Einführung.
Wiesbaden: VS.
 
Hepp, Andreas (2004):
Netzwerke der Medien. Medienkulturen und Globalisierung.
Wiesbaden: VS.
 
Hepp, Andreas; Martin Löffelholz (Hrsg.) (2002):
Grundlagentexte zur Transkulturellen Kommunikation.
Konstanz: UVK.
 
Löffelholz, Martin; Weaver, David (Eds.) (2008):
Global Journalism Research: Theories, Methods, Findings, Future.
Victoria, Malden, Oxford: Wiley-Blackwell.
 
Rothenberger, Liane (2009):
Aus Deutschland berichten… Entwicklung, Arbeitsweise und Mitgliederstruktur des Vereins der Ausländischen Presse in Deutschland.
Münster: Lit.
 
Wessler, Hartmut et al. (2008):
Transnationalization of Public Spheres.
Basingstoke: Palgrave Macmillan.